خواص و فواید ترنجبین برای زردی نوزاد و بارداری

در این مطلب از سایت جسارت به خواص و فواید ترنجبین برای زردی نوزاد و بارداری می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

ترنجبین,ترنجبین چیست,ترنجبین و خاکشیر,ترنجبین خواص,ترنجبین برای نوزادان,ترنجبین برای نوزاد,ترنجبین برای زردی نوزاد,ترنجبین در بارداری,ترنجبین نوزاد,ترنجبین چیست,خواص ترنجبین چیست,خاصیت ترنجبین چیست,گیاه ترنجبین چیست,طبیعت ترنجبین چیست,طبع ترنجبین چیست؟,فواید ترنجبین چیست,ترنجبین و خاکشیر برای پوست,ترنجبین و خاکشیر جوش,ترنجبین و خاکشیر,خواص ترنجبین و خاکشیر

ترنجبن , ترنجبین چیست , ترنجبین و خاکشیر , ترنجبین برای نوزادان و زردی , ترنجبین در بارداری

ترنجبین

گیاهان دارویی همواره مورد توجه طب سنتی قرار دارند و کاربرد فراوانی هم دارند. یکی از این گیاهان تورنجبین است که خواص دارویی فراوانی دارد و به دلیل این خاصیت ها استفاده از آن در کارخانجات قندگیری متوقف شد و فروش دارویی پیدا کرد. این گیاه یکی از گیاهان دارویی است که در بسیاری از عطاریها یافت می شود.بهتر است بدانید که این گیاه به فارسی “ترانگبین” یا “ترنگبین” است. آن را به فرانسوی Manne d”hedysarum و Manna d”alhagi و Manne de perse و به انگلیسی Manna of hedysarumو به عربی “ترنجبین” نامیده شده است .

ترنجبن , ترنجبین چیست , ترنجبین و خاکشیر , ترنجبین برای نوزادان و زردی , ترنجبین در بارداری

گیاهان دارویی همواره مورد توجه طب سنتی قرار دارند و کاربرد فراوانی هم دارند. یکی از این گیاهان ترنجبن است که خواص دارویی فراوانی دارد و به دلیل این خاصیت ها استفاده از آن در کارخانجات قندگیری متوقف شد و فروش دارویی پیدا کرد

ترنجبین چیست

بهتر است بدانید ماده ای است شیرین که به صورت شبنم روی گیاه حاج یا خارشتر (با نام علمی Alhagi maurorum) یا خاربز می نشیند. در یک بررسی که توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان انجام شد، مشاهده شد که این شیرابه‌های قندی در نتیجه عمل حشره ای به طور طبیعی و با ایجاد شکاف به خارج تراوش می شود. در واقع گیاه خارشتر درختچه یا بوته خاری است که در بیابان ها و دشت های کم ارتفاع ایران مانند خراسان، یزد، تبریز، زرند، اطراف قم و بوشهر به طور خودرو فراوان دیده می گردد. قبلا از این گیاه در کارخانجات ساده قندگیری به طور سنتی قند می گرفتند، ولی بعدها چون فروش این گیاه از نظر دارویی بازار بهتری پیدا کرد، آن را فقط به عنوان دارو می فروشند.

ترنجبن , ترنجبین چیست , ترنجبین و خاکشیر , ترنجبین برای نوزادان و زردی , ترنجبین در بارداری

 ملین و مسهل است. دوز مصرفی تورنجبین به عنوان ملین بر حسب سن بیمار بین 10 تا 70 گرم است که با کمی آب مصرف می شود. این گیاه اگر در مقدار کم خورده شود، ملین و اگر به مقدار زیاد مصرف شود، مسهل است.

ترنجبین و خاکشیر

بهتر است بدانید این گیاه حاوى ترکیبات قندى مختلفى چون گلوکز و فروکتوز، ساکاروز و ترى ساکارید است که به راحتى در آب حل مى گردد.

خواص ترنجبین برای درمان و پیشگیری از بیماری ها

گیاهان دارویی همواره مورد توجه طب سنتی قرار دارند و کاربرد فراوانی هم دارند. یکی از این گیاهان ترنجبین است که خواص دارویی فراوانی دارد و به دلیل این خاصیت ها استفاده از آن در کارخانجات قندگیری متوقف شد و فروش دارویی پیدا کرد.

ترنجبن , ترنجبین چیست , ترنجبین و خاکشیر , ترنجبین برای نوزادان و زردی , ترنجبین در بارداری

ترنجبین و مناطق رویش آن

این گیاه به فارسی “ترانگبین” یا “ترنگبین” است. آن را به فرانسوی Manne d”hedysarum و Manna d”alhagi و Manne de perse و به انگلیسی Manna of hedysarum و به عربی “تورنجبین” می نامند.تورنجبین ماده ای است شیرین که به صورت شبنم روی گیاه حاج یا خارشتر یا خاربز می نشیند. در یک بررسی که توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان انجام شد، مشاهده شد که این شیرابه های قندی در نتیجه عمل حشره ای به طور طبیعی و با ایجاد شکاف به خارج تراوش می شود.گیاه خارشتر درختچه یا بوته خاری است که در بیابان ها و دشت های کم ارتفاع ایران مانند خراسان، یزد، تبریز، زرند، اطراف قم و بوشهر به طور خودرو فراوان دیده می شود.در فصل گرمای زیاد و در اواخر تابستان روی برگها و شاخه های این گیاه قطرات این گیاه شبها ظاهر می شود و روستاییان محل صبحهای خیلی زود قبل از طلوع آفتاب آن را جمع آوری می نمایند. معمولاً در مناطقی که این گیاه را نمی دهد به مصرف تعلیف دام، شتر و بز می رسد. به همین جهت این گیاه به خارشتر و یا خاربز معروف شده است. البته در مناطقی که این گیاه ترنجبین می دهد نیز شتر و بز خیلی دوست دارند از آن تعلیف شوند و پروار هم می شوند ترنجبین حاوی ترکیبات قندی مختلفی چون گلوکز و فروکتوز، ساکاروز و تری ساکارید است که به راحتی در آب حل می شود. سابقا از ترنجبین در کارخانجات ساده قندگیری به طور سنتی قند می گرفتند، ولی بعدها چون فروش این گیاه از نظر دارویی بازار بهتری پیدا کرد، آن را فقط به عنوان دارو می فروشند.

ترنجبن , ترنجبین چیست , ترنجبین و خاکشیر , ترنجبین برای نوزادان و زردی , ترنجبین در بارداری

فواید فوق العاده زنجبیل

خاصیت ترنجبین

* این گیاه ملین و مسهل است. دوز مصرفی این گیاه به عنوان ملین بر حسب سن بیمار بین 10 تا 70 گرم است که با کمی آب مصرف می شود. این گیاه اگر در مقدار کم خورده شود، ملین و اگر به مقدار زیاد مصرف شود، مسهل است.

* این گیاه طبق نظر حکمای طب سنتی گرم، ولی در عین حال تر است.

* برای تسکین عطش و تب این گیاه مفید است.

* این گیاه در تسکین سرفه و درد سینه موثر است.

* این گیاه خاصیت ضدعفونی کنندگی خوبی دارد و میکروب ها را از بین می برد، به همین دلیل برای درمان بیماری های عفونی مفید است.

* اگر این گیاه با آب زیره خورده شود، برای دفع صدای شکم که با تب خفیفی توام باشد،نافع است.

* خوردن این گیاه با آب پنیر برای اخراج اخلاط سوخته، با ماءالشعیر برای دفع اخلاط گرم، با کره برای باز کردن ادرار (در مواردی که ترشح ادرار بند می آید) مفید است.

* جوشانده این گیاه معرق است.

* گل های این گیاه برای بواسیر مفید است.

* مالیدن روغن برگ های این گیاه برای روماتیسم خیلی نافع است.

* عرق این گیاه اگر مدتی کم کم خورده شود، برای دفع سنگ کلیه و سنگ مثانه تا حدودی مؤثر است.

در مصرف این گیاه احتیاط کنید

بسیاری از خانواده ها برای بهبود زردی کودک خود از مخلوط این گیاه و آب قند استفاده می کنند که این مواد، نه تنها تاثیری در بهبود زردی کودک ندارند، بلکه باعث اسهال و استفراغ نوزاد نیز می شوند.در یک مطالعه تحقیقاتی که با هدف بررسی اثر این گیاه خوراکی در کاهش زردی نوزادان انجام گردید، نشان داده شد که علیرغم باورهای بومی مبنی بر تاثیر این گیاه در کاهش زردی نوزادی، تجویز این ماده اثر قابل توجهی در درمان زردی ندارد.بیماران مبتلا به حصبه، اسهال خونی، بواسیر ، خون ادراری و آبله از خوردن این گیاه خودداری کنند.این گیاه برای طحال و اشخاص گرم مزاج مضر است.

چگونگی تهیه آب تورنجبین

برای تهیه آب تورنجبین، مقداری این گیاه را در آب جوش حل می کنند. سپس مایع صاف روی آن را بر می دارند و می گذارند قدری بماند تا مواد خارجی آن ته نشین شود. حالا مایع صاف شده روی آن، آماده خوردن است. آب این گیاه اگر صبح ناشتا خورده شود، موثرتر است. مقدار خوراکی معمول آن 12 تا 35 گرم است.

خواص ترنجبین را بشناسید

لازم است بدانید این گیاه طبق نظر حکمای طب سنتی گرم، ولی در عین حال تر می باشد.

این گیاه ملین و مسهل است. دوز مصرفى این گیاه به عنوان ملین بر حسب سن بیمار بین 10 تا 70 گرم است که با کمى آب مصرف مى شود.

بهتر است بدانید این گیاه اگر در مقدار کم خورده شود، ملین و اگر به مقدار زیاد مصرف شود، مسهل می شود.

این گیاه در تسکین سرفه و درد سینه موثر است.

این گیاه برای تسکین عطش و تب مفید می باشد.

ترنجبن , ترنجبین چیست , ترنجبین و خاکشیر , ترنجبین برای نوزادان و زردی , ترنجبین در بارداری

ترنجبین برای نوزادان

این گیاه خاصیت ضد عفونی کنندگی خوبی دارد و میکروب ها را از بین می برد، به همین دلیل برای درمان بیماری های عفونی مفید است.خوردن این گیاه با آب پنیر برای اخراج اخلاط سوخته، با ماءالشعیر برای دفع اخلاط گرم، با کره برای باز کردن ادرار (در مواردی که ترشح ادرار بند می آید) مفید می باشد.بهتر است بدانید اگر این گیاه با آب زیره خورده شود، برای دفع صدای شکم که با تب خفیفی توام باشد، نافع است. جوشانده آن معرق می باشد. مالیدن روغن برگ های آن برای روماتیسم خیلی نافع است. گل های آن برای بواسیر مفید می باشد.در واقع عرق این گیاه اگر مدتی کم کم خورده شود، برای دفع سنگ کلیه و سنگ مثانه تا حدودی مؤثر است.در مصرف این گیاه احتیاط کنید بسیاری از خانواده‌ها برای بهبود زردی کودک خود از مخلوط این گیاه و آب قند استفاده می‌کنند که این مواد، نه تنها تاثیری در بهبود زردی کودک ندارند، بلکه باعث اسهال و استفراغ نوزاد نیز می‌گردند.در یک مطالعه تحقیقاتی که توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با هدف بررسی اثر این گیاه خوراکی در کاهش زردی نوزادان انجام گردید، نشان داده شد که علیرغم باورهای بومی مبنی بر تاثیر ترنجبین در کاهش زردی نوزادی، تجویز این ماده اثر قابل توجهی در درمان زردی ندارد.بهتر است بیماران مبتلا به حصبه، اسهال خونی، بواسیر، خون ادراری و آبله از خوردن این گیاه خودداری نمایند.در واقع این گیاه برای طحال و اشخاص گرم مزاج مضر است.

ترنجبن , ترنجبین چیست , ترنجبین و خاکشیر , ترنجبین برای نوزادان و زردی , ترنجبین در بارداری

تهیه آب ترنجبین

برای تهیه آب این گیاه، مقداری ترنجبین را در آب جوش حل می کنند.

بعد مایع صاف روی آن را بر می دارند و می گذارند قدری بماند تا مواد خارجی آن ته نشین گردد.

حالا مایع صاف شده روی آن، آماده خوردن می باشد.

آب این گیاه اگر صبح ناشتا خورده شود، موثرتر است. مقدار خوراکی معمول آن 12 تا 35 گرم است.

این گیاه برای درمان بیماری های عفونی مفید می باشد.

برای دفع سنگ کلیه می‌توان خارشتر، ‌خاکشیر و ترنجبین را با هم مخلوط کرده و صبح ناشتا خورد.

برای پاک‌سازی روده و معده (ازمشروبات الکلی): ده عدد سپستان را خرد کنید و به مدت سه ساعت آن را خیس کنید و بعد روی شعله قرار دهید تا یک جوش بزند و سپس به مدت پانزده دقیقه آن را دم کنید. آن را صاف کنید و بیست و پنج گرم ترنجبین صاف­کرده هم در آن حل کنید و بنوشید.

زیاده روی در خوردن شکرتیغال به هم خوردگی حال و آشفتگی ایجاد می کند. از این نظر باید با شکر و ترنجبین خورده شود. مقدار خوراک آن تا 20 گرم می باشد.

ترنجبین