درد قولنج

درد قولنج ,درد قولنج پشت,درد قولنج در بارداری,درد قولنجی روده,درد قولنجی معده,درد قولنجی معده چیست؟,درد قولنج معده,درد قولنج کمر,درد قولنج گردن,درد قولنج چگونه است,درمان درد قولنج پشت,علت درد قولنج پشت,علت درد قولنج در بارداری,درد قولنج روده,درد قولنجی معده چیست

درد قولنج

توضیحاتی در مورد درد قولنج

آیا قولنج شکم نشانه سرطان روده است؟آیا گرفتگی یا قولنج معده، نفخ، گاستریت و درد شکمی می تواند از علائم سرطان کولون باشد؟ پاسخ این پرسش که آیا قولنج شکمی از علائم سرطان کولون است یا نه، هم سخت است و هم مهم. معلوم شده است بیشتر افرادی که علائم سرطان کولون را دارند، سرطان کولون ندارند! به عبارتی دیگر، تاخیر و فاصله خاصی میان زمانی که شخص متوجه علائم می شود و زمانی که واقعا این بیماری تشخیص داده می شود وجود دارد. این تاخیر که به طور متوسط حدود پنج ماه است، می تواند بعدها منجر به سرطان کولون شده و از شانس درمان بکاهد. –

درمان درد قولنج

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در پاسخ به پرسش فارس،‌ مبنی بر اینکه گرفتگی قولنج تا چه حد طبیعی است گفت: اگر فردی در طول روز مرتباً درد را احساس کند و این درد به طور مداوم بیش از 3 روز طول بکشد و همراه با گزگز، مور مور و کرختی دست و پا باشد باید حتماً به پزشک متخصص برای درمان مراجعه کند. استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: اگر فرد به طور آنی و به یکباره دچار قولنج شد و علائم گفته شده بالا را نداشت می‌تواند به مدت 10 دقیقه دوش آب گرم بگیرد و ماساژ موضعی نیز داشته باشد چرا که این کار برای دردهای آنی زیر 3 روز و بدون علامت می‌تواند مناسب باشد.

علت درد قولنج

یکی از شایعترین محلهای اولیه این درد، پشت کتف است. در این حالت یک نقطه درناک و حساس در پشت کتف (معمولاً در بالای زاویه داخلی کتف) قرار دارد؛ یعنی جایی که به پایین ستون فقرات گردنی نزدیک است. از سایر نقاط شایع این درد در پشت کتف، می توان به کناره داخلی کتف یعنی بین کتف و ستون فقرات سینه ای اشاره کرد. اوایل، درد در همین محل رخ می دهد و بعداً با پیشرفت بیماری، درد به پشت و یا بغل گردن، پشت قفسه سینه، جلوی قفسه سینه در همان سمت، و از همه مهمتر به شانه، بازو و حتی به انگشتان دست هم میرسد. گاهی همزمان با این این درد بیمار احساس ضعف در عضلات اطراف شانه و بازو نیز دارد. درد ناشی از این بیماری نیز مثل سایر بیماریهای اسکلتی – عضلانی مانند آرتروز مفاصل، با سرما و استرس و ناراحتی بیشتر شده و با گرما و آرامش کمتر می شود. این دردها معمولاً شبها و با دراز کشیدن و استراحت کردن بدتر می شوند و ممکن است مانع خواب راحت بیمار گردند؛ و یا در طول شب چندین بار او را از خواب بیدار کنند و حتی مانع خواب شوند. ممکن است با فشار دادن، کوبیدن و ضربه زدن روی نقطه دردناک احساس خوشایندی همراه با کاهش درد به بیمار دست دهد. بندرت ممکن است بیمار احساس درد بسیار شدیدی کند و مجبور شود حتی شب به اورژانس مراجعه کند. این بیماری ممکن است با دردهای گردن (بیماری دیسک گردن) و یا بیماریهای قلبی هم اشتباه شود.

درمان درد قولنج پشت

علت اصلی ایجاد کنده قولنج در پشت و کمر، عدم رعایت وضعیت صحیح بدن در هنگام انجام فعالیت‌های روزمره است. برخی درمان‌های مفید برای قولنج عبارتند از: انجام ورزش‌های کششی و حرکات اصلاحی، به میزان حداقل ۲ تا ۵ دقیقه در روز کافی است تا فرد از ابتلا به قولنج پشت، کمر و مفاصل در امان باشد. ماساژ موضعی با روغن نیز از بهترین راه‌کارهای درمان خانگی قولنج کمر است. گرفتن دوش آب گرم به مدت 10 دقیقه نیز برای تسکین درد ناشی از اسپاسم و گرفتگی ناگهانی عضلات بسیار موثر است.

علت درد قولنج چیست

۱-سبب درخود روده غلیظ وکلفت (قولون) است. ۲-درغیر روده قولون است که به قولون سرایت کرده وبیماری اشتراکی است. اگر سبب ویژه به روده قولون است چند حالت واحتمال دارد، سوء مزاج گرم ساده یا سرد ساده یا خشک ساده بدون ماده است. اگر سوء مزاج گرم سبب قولنج درقولون شده است ازخشکانیدن شدیدی که دارد برقولون اثر بد می گذارد وغذا را به سوی کبد روانه می سازد ودرکبد جای می دهد.

دوای درد قولنج

همان‌طور که طیف گسترده‌ای از علل باعث ایجاد قولنج می‌شوند، درمان و پیشگیری از آن هم راه‌های گوناگونی دارد. اگر گرفتگی، درد و محدویت حرکت شما ناشی از اسپاسم و کرامپ عضلانی باشد، باید به شناخت علت و درمان آن پرداخت. برای مثال برخی دارو های پایین ‌آورنده کلسترول خون، داروهای پر فشاری خون و داروهای ضد آلزایمر و پارکینسون می‌توانند موجب گرفتگی‌ های عضلانی شوند. اگر داروی خاصی را به‌ طور مرتب مصرف می‌کنید و دچار گرفتگی‌ عضلانی شده‌اید، شاید عاقلانه‌ترین کار ممکن مراجعه به پزشک‌تان باشد. در هر حال فارغ از دلایل زمینه‌ای مهم، اغلب گرفتگی‌های عضلانی با انجام مانورها و حرکات کششی برطرف می‌شوند و نیازی به مصرف دارو نیست.

اگر به ‌طور مکرر دچار گرفتگی عضلانی می‌شوید و پس از بررسی ‌های لازم علت خطرناکی یافت نشده است، می‌توانید با مشاوره با یک کارشناس فیزیوتراپی نرمش‌ها و حرکت‌های کششی مفید را یاد بگیرید. بهتر آن است که این مانورها را هنگامی که دچار مشکل نیستید، تمرین کنید و در موقع گرفتگی عضلانی تازه به فکر یاد گرفتن و امتحان کردن آنها نیفتید‍! اگر پس از انجام حرکات ورزش سنگین و طولانی ‌مدت دچار گرفتگی عضلانی شده‌اید، محتمل ‌ترین علت به هم ریختن تنظیم آب و الکترولیت ‌های بدن شماست. بهتر است فورا مایعات و املاح بدن خود را با نوشیدنی ‌های مفید جایگزین نمایید و در نوبت ‌های بعدی پیش از شروع فعالیت ورزشی نیز به میزان کافی مایعات استفاده کنید. همچنین ماساژ ناحیه‌ای که دچار اسپاسم شده است یا گذاشتن کیسه یخ نیز می‌تواند موثر باشد. استفاده از داروهای ضدالتهاب و شل‌کننده‌های موضعی عضلانی معمولا آخرین اقدامی است که می‌توان در خانه انجام داد. هر چند که بهتر آن است لااقل برای اولین بار به وسیله پزشک توصیه شده باشند. به هر ترتیب استفاده از پمادهای سالسیلات و پیروکسیکام می‌توانند در این شرایط موثر واقع شوند اما اگر قولنج شما به علت تشکیل همان حباب‌های عجیب هم باشد، راه درمان و پیشگیری مسابقه برای شکستن قولنج نیست. بهترین کار این است که با تنظیم یک برنامه منظم ورزش‌های کششی تدریجا قدرت و انعطاف‌پذیری عضلات و مفاصل بدن خود را بالا ببرید و حداکثر دامنه حرکت آنها را افزایش دهید.

علت درد قولنج سمت چپ

اگر در سمت چپ پشتتان درد دارید، و اگر این درد هنگامی که نفس عمیق می‌کشید، شدیدتر می‌شود، در این صورت این مقاله به دردتان می‌خورد. در این مقاله علل متداولی که به هنگام تنفس باعث درد در سمت چپ پشت می‌شوند و کارهایی که می‌توانید جهت کاهش درد انجام دهید، توضیح داده شده است. همه‌ی افراد در تمام سنین در برهه‌ای از زندگی خود با مشکلات استخوانی و یا دردهای عضلانی روبرو می‌شوند. پشت درد یکی از رایج‌ترین انواع درد‌ها به شمار می‌رود. کمر تا اندازه‌ای بیشتر در خطر آسیب‌دیدگی است به این دلیل که وظیفه‌ی خم شدن، چرخیدن، بلند کردن، حفظ تعادل، تکیه‌گاه بودن، و غیره را برعهده دارد. در اغلب موارد، درمان‌های خانگی ساده به تسکین درد پشت کمک می‌کند. با این حال، پشت درد شدید، یا ناراحتی همراه با درد در ناحیه‌ی قفسه سینه، تنگی نفس و تعریق شدید، به فوریت‌های پزشکی نیاز دارد. یک حمله قلبی، آسیب، و یا اختلال در عملکرد ارگان‌های داخلی، می‌تواند به چنین دردی منجر شود. 

دعا برای درد قولنج

ذکر چند دعای موجز و عوذه های مختصر که از بحار نقل شده است: دهم براى درد شکم و قولنج و نحو آن مى خوانى بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ وَذَا النُّونِ اِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً تا آخر آیه (سوره الانبیاء، آیه 87)، پس مى خوانى سوره حمد را هفت مرتبه و این مجرّب است

دعای درد قولنج

ادعیه و عوذات آلام و اسقام و علل اعضا و تب؛ از جمله عوذات مأثوره، دعا به جهت شفای قولنج می باشد: براى قولنج: بر لوحى یا کتفى (صفحه فلزى) سوره‏ هاى «حمد» و «توحید»، و دو «قل اعوذ» را بنگارد، و زیر آنها بنویسد: اَعُوذُ بِوَجْهِ اللَّهِ الْعَظیمِ وَ بِعِزَّتِهِ الَّتى لا تُرامُ پناه مى ‏برم به جلوه خداى بزرگ، و به عزّتش که به بدى قصد نشود، وَ بِقُدْرَتِهِ الَّتى لا یَمْتَنِعُ مِنْها شَیْئٌ مِنْ شَرِّ هذَا الْوَجَعِ و به قدرتش، که چیزى از آن‏ سر باز نزند، از شرّ این درد، وَ مِنْ شَرِّ ما فیهِ وَ مِنْ شَرِّ ما اَجِدُ مِنْهُ و از شرّ آنچه در آن است، و از شرّ آنچه از آن مى ‏یابم سپس آن را به آب‏ باران بشوید، و در وقتى که ناشتاست، و نیز به هنگام خواب بیاشامد، ان شاء اللّه مبارک و سودمند است. براى درد شکم و قولنج: روایت شده: شخصى از درد شکم برادرش، خدمت رسول خدا صلى اللّه علیه و آله شکایت کرد، حضرت فرمود: به برادرت بگو شربتى از عسل با آب گرم بیاشامد، فرداى آن روز خدمت حضرت آمد و گفت: آن شربت را به‏ او نوشاندم فایده‏ اى نبرد، فرمود: [خدا راست گفت، و شکم برادرت دروغ گفت]. برو و به او شربت عسل بده، و آن را هفت‏ مرتبه سوره حمد تعویذ کن، وقتى آن مرد رفت، حضرت به امیر مؤمنان علیه السّلام فرمود: «به درستى که برادر این مرد منافق‏ است، به همین دلیل آن شربت به او سود نمى‏ دهد» [البته روشن است که بیان پیامبر صلى اللّه علیه و آله در مورد نفاق مرد یاد شده به علم آن حضرت‏ مربوط مى ‏شود، و نمى‏ توان همیشه به استناد عدم تأثیر این تعویذ حکم به نفاق کسى کرد.]

درد قولنج در بارداری

درد پشت در دوران بارداری، غیرمترقبه نیست. اما هم چنان ، چشم گیر است و نیاز به توجه دارد . دلایل شایع دردهای پشت و کمر در دوران بارداری شامل : افزایش وزن ، تغییر مرکز ایستایی بدن ،عدم توازن عضلانی، تغییرات هورمونی (استروژن و ریلاکسین) هستند. در هنگام بارداری، بدن اکسین (Relaxin) آزاد می کند که اثری آرام بخش و تسکین دهنده دارد و هم چنین برای هنگام زایمان، بسیار مفید است. این هورمون سبب شلی و نرمی تاندون ها و لگن شده ، اجازه خروج جنین از رحم و به دنیا آمدن نوزاد را می دهند.همین هورمون سبب نوع راه رفتن خانم های باردارwaddle(تلوتلو خوردن) می شوند . افزون بر شل شدن لگن و آماده شدن آن برای مراحل بعدی،رحم نیز به رشد خود ادامه می دهد. این رشد رحم دو پیامد دارد یکی این که سبب تغییر مرکز ایستایی بدن می گردد و دیگری این که شل شدن تاندون های رحمی سبب وارد آمدن فشار و کشش اضافی بر ستون مهره ها و عضلات اطراف آن می گردند . عضلات رحمی که زیاد کشیده شده اند چندان آماده این همه وزن رحم نیستند و تاب نمی آورند . بنابراین ستون مهره ها و عضلات آن این وزن اضافی را بر دوش می کشند .

درد قولنج کمر

اگر سوءمزاج سرد قولنج را برای قولون به ارمغان آورده است غذای داخل قولون را منجمد (یخ بسته) می کند واین سوء مزاج آزاردهنده – که اکثرا درمحیط زیست سرد سیر ودرموقع وزیدن بادهای شمالی پدید می آید – اندرون انسان را بسیار گرم می کند، مدفوع را می خشکاند وماهیچه های مقعد را محکم می کند وماهیچه ها ومدفوع وآنچه را که با مدفوع است به سوی بالا می کشد. سوء مزاج خشک-که سبب قولنج می شود-ازآن است که چیزی را درمعده نمی یابد تا آن را بلغزاند وهرچه هست همان است که می خشکاند ورطوبتش را برمی چیند. اگر سوء مزاج تر وساده باشد خود به خود سبب پیدایش قولنج نمی شود مگر اینکه روی آوری ازآن سبب قولنج شود وآن روی آور سردی بخش یا ازحیث ماده تر مزاج باشد.پس از یک روز طولانی، شما احتمالاً احساس می‌کنید نیاز به خم کردن یا پیچ دادن بدن خود تا زمانی دارید که صدای تق از مفاصل کمر شنیده شود. در اصطلاح به این حرکت شکستن قولنج کمر گفته می‌شود. این کار می‌تواند به صورت یک عادت یا گاه و بی‌گاه توسط شما تکرار شود، اما آنچه در این میان از اهمیت خاص برخوردار است، وجود ابهام درباره مناسب بودن آن برای کمر می‌باشد. علاوه بر این همیشه این سوال برای افراد مطرح می‌شود که آیا راهی برای خلاص شدن از گرفتگی عضلات کمر بدون وارد شدن آسیب به آن وجود دارد یا خیر.

درد قولنج معده

علل عبارتند از: – نفخ و ورم معده– پرخوری یا سوء هاضمهسنگ کلیه یا سنگ کیسه صفرا- بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت زخمی- ویروس شکمی- اسهال یا یبوست– عادت ماهیانه- حاملگی خارج رحمی- آپاندیسیت چه زمانی باید نگران درد شکم شوید؟ با اینکه اکثر قولنج های شکمی دلایل خیلی جدی ندارند، اما باید به پزشک مراجعه کنید. قولنج هایی که بیشتر از 24 ساعت طول می کشند و یا همراه با تب هستند، باید هر چه زودتر مورد بررسی پزشکی قرار بگیرند. به هر علامت دیگری که دارید نیز توجه کنید، مخصوصا علائمی که به سرطان کولون مربوط می شوند مانند:- احساس خستگی و ناتوانی و بی انرژی بودن علی رغم استراحت کافی- خون در مدفوع- تغییر در الگوهای دفع مثلا سایز مدفوع- احساس تهوع و استفراغ– نفخ معده یا گاز شکمکم خونی یا کاهش تعداد گلبول های قرمز خون- کاهش وزن بی دلیل، یعنی بدون رژیم گرفتن یا تلاش برای کم کردن وزن قولنج های شکمی که به سرطان کولون مربوط هستند اغلب، گرفتگی ها یا دردهای شکمی در قسمت چپ روده بزرگ، به سرطان مربوط می شوند. گرفتگی ها ممکن است به دلیل سرطان پیشرفته کولون نیز باشند، در این حالت لایه شکم آسیب دیده و سبب دردهای قولنجی می شود. تومورهای سرطانی می توانند خونریزی کنند و به مخاط معده یا سایر اندام های مجاور آسیب برسانند. در موارد نادرتر، تومورهای بزرگ می توانند سبب انسداد روده شده و در نتیجه مدفوع، باریک و نواری شکل شود و یا مجرای دفع کاملا مسدود گردد . مصرف عصاره زنجبیل تازه یکی از شیوه‌های درمان خانگی قولنج معده است. به این منظور، یک قاشق چایخوری عصاره تهیه شده از زنجبیل تازه را با یک قاشق چایخوری آبلیموی تازه و کمی نمک و مقداری شکر بخورید. این مخلوط را می‌توانید با کمی آب گرم نیز میل نمایید.خوردن ترب همراه با آبلیمو به دلیل خواص هضم کنندگی که دارد برای درمان بیماری قولنج معده بسیار موثر است. همچنین می‌توان یک قاشق غذاخوری آب ترب که با همین مقدار آبلیمو مخلوط شده و با کمی آب آن را رقیق کرده‌اید، به هنگام بروز قولنج بنوشید. این ترکیب برای تسکین دل درد ناشی از کولیک بسیار مفید است. برای رفع قولنج کنجد را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط کنید و به مقدار نصف وزن کنجد، مغز بادام پوست کنده را به آن اضافه کنید. سپس آنها را پودر کنید و هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری از آن بخورید. تمر هندی نیز از دسته گیاهان دارویی مفید برای تسکین دل درد است. یک قاشق غذا خوری برگ تازه تمر هندی را آسیاب کرده و به آن نصف قاشق چایخوری نمک اضافه کنید. سپس آن را در نصف فنجان آب مخلوط کرده و میل کنید. ۱۰ الی ۴۰ گرم گل بهار نارنج را در یک لیتر آب دم کرده و پس از صاف کردن مخلوط با عسل، ۲ الی ۳ فنجان به فاصله بنوشید. از دیگر راه های درمان خانگی قولنج معده، مصرف زنیان است. به این منظور یک قاشق چایخوری زنیان را بکوبید و به آن مقداری نمک اضافه کنید. این ترکیب دل درد و یا هر دردی که با سوء هاضمه همراه است را تسکین میدهد.

درد قولنج و نشستن به مدت زیاد

نشستن به مدت زیاد، فشار زیادی را به بخش پایینی پشت وارد می آورد. همچنین موجب ضعیف شدن پاها می شود، به این معنا که قدرت و قابلیت انعطاف پاها را کاهش می دهد و در نتیجه فشار روی پشت بیشتر می شود. در اثر نشستن برای مدت طولانی، مفاصل سفت می شوند و تعادل ماهیچه ای کل بدن برهم می ریزد تصور کنید زمانی که پشت یک میز کامپیوتر نشسته اید، زانوها خم می شوند که موجب جمع شدن زردپی پشت ران ها می شود. ماهیچه های جلوی نشیمنگاه، کوتاه و جمع می شوند که باعث کشیدگی و باز شدن ماهیچه های پشتی را موجب می شود. از آنجا که اغلب حالت نشستن ما به شیوه صحیح نیست، ماهیچه های سینه جمع و ماهیچه های بخش بالایی پشت کشیده می شوند. واضح است که قرار گرفتن بدن به این وضعیت برای زمانی طولانی، موجب بروز اشکال در ماهیچه های مذکور خواهد شد. خلاصه اینکه بدن انسان برای بی تحرک ماندن ساخته نشده است و اگر نحوه زندگی ما به این صورت باشد دچار مشکل خواهیم شد. یکی دیگر از عوارض زندگی کم تحرک، بالارفتن وزن و چاقی است که در کنار حالت بد بدن، چه به صورت ایستاده و هنگام راه رفتن و چه در زمان نشستن و همچنین عدم عادت به ورزش مستمر و منظم رایج ترین عوامل پشت درد را تشکیل می دهند.

علت اصلی درد قولنج

قولنج در طب مدرن تعریف و جایگاه علمی ندارد و چیزی که استنباط می‌شود آن است که به دلیل اسپاسم و گرفتگی ناگهانی عضلات، در ستون فقرات، کتف، گردن، عضلات پا و قسمت‌های مختلف اسکلت بدن دردی آنی، گذرا و تکرار شونده به وجود می‌آید که عامه به آن قولنج می‌گویند. استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: علت اصلی ابتلا به قولنج عدم رعایت وضعیت صحیح هنگام انجام فعالیت‌های روزمره است.

بیشتر بخوانید : قولنج چیست